Przez malownicze wsie i pola na południu
Jakość nawierzchni8
  • Możliwe połączenie z Leśną Ścieżką Rowerową
  • Liczne sklepy
7.5ocena
Ocena czytelników: (0 Votes)
0.0

Trasa zabierze nas spokojnymi drogami w południowe i wschodnie bliskie okolice Mińska Mazowieckiego, przecinając klasyczne wioski oraz pola z ładnymi widokami. Zobaczymy zabytkową cegielnię w Grzebowilku oraz wiele innych ciekawych miejsc.

49km
2:30h

Z Mińska Mazowieckiego wyjeżdżamy ul. Stankowizna koło zabytkowej sosny, następnie kierujemy się przez Gliniak na Cielechowiznę. Na skrzyżowaniu za sklepem skręcamy w lewo, a następnie na kolejnym w prawo. Trzymamy się cały czas prosto asfaltu, pomijamy skręt na Grabinę, a w Iłówcu podążamy kawałek niebieskim szlakiem. Pomijamy też skręt na Wólkę Iłówiecką i udajemy się prosto do Grzebowilka. Trasa jest spokojna, prowadzi bardzo przyjemnie przez lasy i pola.

Docieramy do Grzebowilka gdzie na wprost skrzyżowania widać drogę prowadzącą do zabytkowego dworku (który niestety jest zamknięty), tutaj skręcamy w lewo gdzie po prawej stronie zobaczymy wybijającą się otoczenia zabytkową cegielnię – wykonaną oczywiście z czerwonej cegły.

W końcu XVIII lub na początku XIX wieku powstał tu dworek myśliwski, według tradycji ks. Józefa Poniatowskiego, który w końcu XIX wieku przechodzi na własność Karczewskich. Dwór przechodzi kilka przebudów w wieku XIX i XX, m.in. przez Tadeusza Rychłowskiego, właściciela dóbr na początku XX w. i założyciela sąsiedniej cegielni.

szosa 49 lasomin ceglow 3

Po wyjeździe z Grzebowilka na pierwszym asfaltowym skrzyżowaniem ze zniszczonym przystankiem skręcamy w prawo na Zalesie. Już w samej wsi po małym zjeździe docieramy do trasy Kołbiel – Siennica, skręcamy w prawo na Kołbiel. Droga zaczyna trochę falować, jest kilka przyjemnych podjazdów do pokonania. Przy drodze, zaraz po prawej stronie będzie widać kilka żwirowni – niestety są prywatne chociaż nieogrodzone przez co można podejść i obserwować nawet łabędzie.

szosa 49 lasomin ceglow 5

Jedziemy cały czas prosto aż do skrzyżowania gdzie zgodnie ze wskazaniem znaku skręcamy w lewo na Lasomin. W samej wsi jest dużo starych zabudowań – niestety już niszczejących, a przez to tworzących specyficzny klimat.

szosa 49 lasomin ceglow 6szosa 49 lasomin ceglow 7

Tutaj droga jest wyjątkowo spokojna i malownicza. Ładnie prowadzi przez pola, przekracza rzeczkę pośród małych bagien z tatarakiem. W oddali nawet widać górkę Wólczańską.

szosa 49 lasomin ceglow 8szosa 49 lasomin ceglow 1

Zbliżając się do Siennicy nabieramy powoli wysokości skąd już powoli widać w oddali samą miejscowość i wystające ponad drzewami wieże kościoła. Widok robi wrażenie również w nocy poprzez ciąg świateł.

szosa 49 lasomin ceglow 9

Trzymając się cały czas asfaltu dojeżdżamy w Siennicy do drogi wojewódzkiej 802, skręcamy w lewo na Mińsk Mazowiecki, czeka nas teraz zasłużony długi zjazd aż do parku gdzie jest odpowiednie miejsce na postój. Można też tutaj wstąpić do sklepy czy zjeść obiad w pizzerii.

szosa 49 lasomin ceglow 10szosa 49 lasomin ceglow 11

Stamtąd delikatnym pojazdem kierujemy się na Mińsk i zaraz przy kościele skręcamy w prawo na Cegłów. Jedziemy cały czas prosto zaliczając kilka dobrych podjazdów i zjazdów.

W Bożej Woli znajduje się kilka gospodarstw ekologicznych/agroturystycznych które oferują produkty z własnej hodowli np. jajka oraz przejażdżki na koniach.

szosa 49 lasomin ceglow 13szosa 49 lasomin ceglow 14

Po lewej stronie będzie widać drogę szutrową i oznaczenia prowadzące do starego dworku, a obecnie centrum konferencyjno – formacyjne. Dworek jest cały czas w użyciu, obecnie jest remontowany i odnawiany.

szosa 49 lasomin ceglow 12

Za wsią jak tylko wjeżdżamy do lasu asfalt ulega znacznemu pogorszeniu, całe szczęście trwa to tylko kilometr czy dwa. Na tym odcinku sprawne oko wypatrzy oznaczenia Leśnej Ścieżki Rowerowej która przecina drogę lasami – jedna z obowiązkowych pozycji do objechania. Niedaleko po wjeździe do Cegłowa na pierwszym asfaltowym skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Niemniej zachęcamy aby podjechać kawałek prosto do centrum Cegłowa gdzie znajdują się dwa kościoły – zabytkowy rzymskokatolicki kościół gotycki z XVI wieku św. Jana i św. Andrzeja z drewnianą dzwonnicą oraz drugi starokatolicki mariawitów św. Jana Chrzciciela.

szosa 49 lasomin ceglow 15szosa 49 lasomin ceglow 19

W samym centrum na skrzyżowaniu znajduje się Pomnik Niepodległości odsłonięty w 1934r.

szosa 49 lasomin ceglow 16szosa 49 lasomin ceglow 17

Po skręcie w lewo (zanim podjechaliśmy do centrum) trzymamy się cały asfaltu jadąc zgodnie pierwszeństwem, tory przekraczamy dopiero na podjeździe w Mieni. Stąd też jest niedaleko do rezerwatu Jedlina gdzie przy bajorku znajdziemy wiatę z miejscem ogniskowym oraz parkingiem, tutaj też zaczyna się i kończy Leśna Ścieżka Rowerowa.

szosa 49 lasomin ceglow 20

Przekraczamy tory kolejowe i kierujemy się pod górę do głównej drogi gdzie skręcamy w lewo na Mińsk. Zaraz po prawej stronie jest widoczny ładny, zabytkowy  budynek domu opieki społecznej. Trzymamy się cały czas głównej drogi i skręcamy w Wiciejowie na Tyborów. Tutaj unikamy głównej drogi jadąc dłużej, ale za to spokojniejszymi rejonami. W Tyborowie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i tak po kilku kilometrach docieramy do Barczącej. Zaraz przy kościele odbijamy w prawo i już przez Targówkę docieramy prosto do punktu końcowego – Mińska Mazowieckiego.